woensdag 24 november 2010

iPhone development

Ik volg momenteel een cursus IPhone development bij ons op het bedrijf. De verwachtingen waren hoog gespannen. Om de spanning toch nog wat op te drijven presteerde de lesgever het, om per ongeluk in Vilvoorde te staan ipv in Kontich. 20 minuutjes vertraging dus.

Wat blijkt nu? De nieuwste blinkende state-of-the-art-applicaties op een iPhone, worden ontwikkeld met één van de oudbolligste programmeertaaltjes die nog rondcirkelen. We spreken hier Objective C, een programmeertaaltje dat meer dan 20 jaar geleden is ontstaan, en nu weer welig tiert. We programmeren in het fossielschrift, soms zelfs met hiërogliefen.

Voor de sexy nerds
  • aargh pointers
  • aargh geen eclipse
  • aargh slechte compiler boodschappen
  • aargh smalltalk messages
  • joepie geen nullpointers
Maar deze pietluttigheden vervagen in het niets, vergeleken met het resultaat : sexy, snel en briljant. In een oogwenk schreef ik vandaag de ChickenFinder applicatie. Klaar om gepubliceerd te worden op de Apple Store. Alleee, moest ik beschikken over een mac, een iPhone en een developer licensie.

Geniet van deze screenshots.
 
Chicklist

Objective C code volgens het boekje


We hebben Paulette de bruine kiek gekozen

Of was het Frieda de gele kiek? Mjam
De waardes wijzigen is ook mogelijk! Wow

4 opmerkingen:

Jeroen zei

Haaa ja! Die alom gekende chickenfinder ... Altijd al geweten dat ik iets miste. Waar kan ik downloaden ??? :)

Stef zei

Indrukwekkend ! Ze zullen je hier niet lang meer kunnen houden, als je zoveel kunt ! :-p

Moosability zei

@jeroen jij hebt toch geen iphone?

@stef is dat een aanbieding? ;]
graag een bonnetje trekken

Jeroen zei

Nee idd, ik heb geen iphone. Maar met zo'n applicatie begin ik toch te twijfelen ze! :)