maandag 3 september 2007

Een verhaal over tic tacjes

We moeten onze hersenhelften terug wat meer leren gebruiken.
Begin alvast terug verhalen te schrijven om de linkerkant te stimuleren.

-"Ja ja, het is al goed Jef."


Bij deze schrijf ik een verhaaltje rond een vraagstuk dat ik onlangs moest oplossen. Het is een standaard vraagstuk uit het 5de leerjaar.
Peanuts voor jullie.
Mijn verhaal berust louter op fictieve feiten, maar bevat personen geplukt uit het dagelijkse leven.

We starten het verhaal negentien jaar geleden.

Het is vandaag Frankje's eerste schooldag. Hij krijgt van zijn mama een doosje tic tacjes mee naar school, joepie jee.
Ooh wat is hij blij. Er steken exact 180 tic tacjes in zijn doosje. Veel hé?

-"Dank je mams, je bent de beste."
-"Ik denk dat ik er 181 in krijg, als ik maar hard genoeg prop."
-"Maar dat telt natuurlijk niet."



Maar o wee, wie hebben we daar? Het zijn die twee deugnieten Tony en de Sakke. Ik vrees dat ze weer een apestreek willen uithalen met dekleine Frank. Hun mama is namelijk vergeten om tic tacjes in hun doosjes te stoppen. Ze zijn pissed.

-"Laten we snode plannen smeden om dat kleine ettertje zijn tic tacjes te ontvreemden!" zei de Sakke.
-"Ja, dan is het onze vol en het zijne leeg, ha ha ha." lachte Tony gemeen.
-"Inderdaad, we hebben het op zijn doosje met heerlijk frisse tic tacjes gemund." gniffelde de Sakke.

Zo gezegd zo gedaan. De twee kwajongens trokken Frank bij de oren en sloegen op zijn bakkes.
Bats! Knal! Boem! Superman style.
Het was gelukt, met als resultaat hun doosjes volgepropt met tic tacjes. Er kon er geen enkel meer bij.
Frank was minder fortuinlijk, hij moest met lege handen naar school. Daarbij was zijn oor nu 5 cm langer, zijn doosje helemaal leeg en zijn bakkes deed zeer. Sakke deed slip slip beebeeke en riep

-"Haha, nu steken jouw 180 tic tacjes lekker in onze doosjes."

Flank zijn lepliek was niet van de poes, met 1 tand mindel splak hij de wijze woolden.

-"Bluut, als ik wou, dan walen het el zelfs 181."
-"Maal dan moest je heel hald duwen."
-"En dat telt natuullijk niet."

Nu wordt het moeilijk. Goed opletten dus.

-"In mijn doosje geraken er exact 3 keer meer tic tacjes dan in uw dooske, Sakke!"
-"Ge zijt ne zeepsmoel Tony, da kan me niet schelen"
-"Mijn bakkes stinkt ten minste ni zo hard als het uwe"

De ham vraag
Hoeveel tic tacjes kan Tony in één keer in zijn mond kan proppen?
Hij is in staat om heel zijn dooske achterover te kappen. Moeilijk hee?

7 opmerkingen:

Anoniem zei

...gans de rayon aan de kassa

Jef zei

... net ni genoeg !

Anoniem zei

180 zeker?

Anoniem zei

is er ook kaneelsmaak bij :p

Anoniem zei

met hoeveel tenen tegelijk?

Moosability zei

Misschien effe de feiten op een rijtje zetten.

Mijn doosje biedt de mogelijkheid om 180 tic tacjes te vervoeren. Dat is dus het exacte aantal dat in de andere 2 doosjes moet geraken.

Feiten over de 2 andere doosjes.
In het ene dooske kan juist 3 keer meer tic tacjes in dan het andere. Dat van Tony is het grootst. In totaal moeten er hierover 180 tic tacjes verdeeld worden.

De opdracht is raden hoeveel tic tacjes in het doosje van den tony kan en hoeveel in dat van de sakke.

Peanuts.

@tony : ze zijn zeker niet met kaneelsmaak! dat is jakkie!

@anoniem : geen tenen gebruiken aub, dat is ook jakkie

Anoniem zei

Maar...'t mijne is wel het grootst!
:D