dinsdag 7 augustus 2007

Webmasterke spelen

Webmasterke spelen is één van mijn tijdrovende bezigheden. Ge kunt echt niet geloven hoeveel bloed, zweet en stylesheets ge daar in steekt. Maar het loont allemaal de moeite. Want ik ben redelijk tevreden van de websites die ik tot nu toe ontwierp. Het zijn stuk voor stuk juweeltjes, toppunten van usability design. Of niet soms? :)

Toch merk je aan de hand van de statistieken dat het aantal bezoekers per dag niet recht evenredig is aan het aantal design uurtjes. Maar soit, meer dan mijn best kan ik niet doen.

De sites die aan promotie toe zijn :
Vooral in die laatste 2 sites is al veel noeste arbeid gestoken.

Onlangs ben ik weer tot actie moeten overgegaan. Want Yourhomecook was dringend aan een opknapbeurt toe. Wat is er immers knurfteriger dan een koppel verouderde pagina's? Inderdaad niks, nada, nothing.

Mijn bombastisch actieplan: Een paar puntjes die ik zelf nog zou verbeteren op usability en marketing vlak.
  1. Vaak wisselende informatie.
    Deze site heeft enkel statische pagina's. Dat is niet zo goed. Geef mensen een reden om terug te komen.
    Een gastenboek of een blog kunnen hierbij helpen. Gerecht van de week? Gastenboek?

  2. Leer de mensen iets bij
    Zo breng je meerwaarde aan de gebruikerservaring. Je overtuigt de mensen ervan dat je iets meer te bieden hebt dan de concurrentie. Geef eventueel kooktips of tips om gasten te verwennen, ...

    Zo zijn de lezers meer geneigd om terug te keren en daarna eventueel een cursus te volgen.

  3. Maak inschrijven gemakkelijker
    De bestelprocedure staat nog niet op punt. Ik gebruik de crappy mailto manier om mensen te laten inschrijven.
    Dat kan natuurlijk veel beter.
    Zou ik er een apart item van moeten maken? Your home cook heeft een professioneel bestelformulier nodig, samen met veel navigatie mogelijheden ernaar toe. Eventueel ook een speciale bestelknop en wat catchy boodschappen om de mensen tot inschrijven te verleiden.

    Schrijf je nu in! Leer koken met je vrienden! Kom koken op dinsdag! Kom koken op donderdag! Leer de geheimen van de Oosterse keuken!

Aangezien ik de principes van user centered design koester had ik graag wat feedback van relevante gebruikers gehad. Van jullie dus. Hou jij van koken in groep of alleen? Durf jij een nieuw recept uitproberen? Awel, dan behoor je tot de doelgroep.

Hier zijn enkele zaken die ik aan hun zou willen vragen. Voel je vooral geroepen om te antwoorden op dit bericht of om mij te mailen. Later kan ik dan de resultaten bespreken. Alle tips zijn welkom.

  • Wat valt je direct op?
  • Is de informatie goed gestructureerd?
  • Zijn de menuitems duidelijk?
  • Is het gemakkelijk om je in te schrijven voor een kookcursus?
  • Is de layout van de site aantrekkelijk of spuuglelijk?
  • Wat kan er nog verbeterd worden?

Geen opmerkingen: