woensdag 18 juli 2007

Presentatie technieken

Deze week brachten we op Faros 'The Great Faros Usability Presentation'. De drie usability curstisten Koen, Kate en Frank kregen de opdracht de principes van user centerd design over te brengen op de uitzinnige menigte. En dit binnen de twee uur, anders werden de pizza's koud. Geen sinecure.

Ieder van ons kreeg een timeslot toegewezen van een twintigtal minuten om zijn of haar ding te doen. Daarna deden we een interactieve gebruikerstest, als dat niet leuk is.

Den deze deed er natuurlijk veertig minuten over, oops. Mijn slides waren dan ook stuk voor stuk pareltjes die smeekten om extra uitleg. Ze zaggen er kweenie hoe sexy uit. Het onderwerp lag me, ik kende het publiek en ik kreeg tips van een presentatie goeroe. Het kon dus niet meer stuk.

De tips die ik mede kreeg, verwerkte ik in een gedichtje.
  • Houd je publiek niet voor de zot.
    Zorg voor een begin, midden en een slot.
  • Leg in je presentatie uit waarover het gaat.
    Voorzie een duidelijk structuur, begin met de rode draad.
  • Kijk naar publiek, weet wie ze zijn, wie zit waar?
    In hun ogen kijken is een goed gebaar.
  • Hou het sober met die kleuren,
    Te veel rondhossen zal het publiek ook afkeuren.
  • Te snel en onduidelijk praten.
    Zijn van die dingen die je best moet laten.
  • Maximum 25 woorden op je slide.
    5 of 10 minuten is tha perfect ride.
  • Rustig praten kan geen kwaad.
    Als je maar niet met je handen in je zakken staat.
  • Maak je slides niet te flashy en te vol.
    Anders worden de luisteraars horendol.
  • Eindig met een een goed besluit
    en dan is ons verhaaltje uit.

Geen opmerkingen: